Ha az orosz irodalomról akarunk beszélni, Puskin
neve megkerülhetetlen. Nem csupán azért, mert nagysága vitathatatlan, hanem
azért is, mert hatása erőteljesen érezhető a későbbi nagy orosz írókon, mint
pl. Turgenyev, Dosztojevszkij vagy Csehov, csakhogy a legismertebbeket
említsem.
A további témával kapcsolatos írásaim során
többször utalok majd vissza rá, ezért is kezdeném vele az Orosz projektet.
A mű, amiről szó lesz, természetesen nem más,
mint az Anyegin, melyről
kétségtelenül a legtöbbünk legalább hallott, de ha elég szorgalmas volt el is
olvasta a középiskolás évek alatt.
Én bevallom annak idején nem rokonszenveztem
ezzel a művel, és hosszú ideig eszembe sem jutott, hogy a kezembe vegyem.
Utólag azonban egyáltalán nem bánom, mert akkoriban nem tudtam volna így
értékelni ezt az alkotást, ahogyan most.
Röviden Puskinról
Mindenekelőtt szót kell ejteni magáról Puskinról, azonban nem szándékozom, hosszan elemezni az életét – ahhoz túl kevés a tudásom –, viszont fontosnak tartok megemlíteni róla néhány dolgot, és nem csak azért, hogy nagyjából megismertessem veletek, hanem azért is, mert élete és egész személye tökéletesen példázza azt a fajta orosz lelkületet és sorsot, amiről ebben a projektben sokszor lesz majd szó. Sőt, megkockáztatom, Puskin az egyik előhírnöke olyan későbbi fontos eseményeknek, melynek következményei alapjaiban forgatták ki magukból gyakorlatilag a fél világot. De ne szaladjunk ennyire előre…
Alekszandr Szergejevics Puskin 1799-ben született
nagymúltú nemesi családban. Már egészen fiatalon írni kezdett, és korán ismerté
vált a Ruszlán és Ludmilla című elbeszélő költeménye révén. Azonban,
mivel forradalmi eszméket vallott, és ezt verseiben is kifejezte, alig 21
évesen száműzetésbe került. Ekkor kezdte el írni többek között az Anyegint
is.
Puskin így ír a Falu című versének utolsó
versszakában:
„Ó, ha
a szíveket megrendíté a hangom!
Vagy
bennem is csak meddő vágyak lángja ég?
Csak
küzdenem szabad? s nem engedé az ég?
Hogy
eszméim csapatja diadalt arasson?
Megérem-é,
hogy új korszak köszönt a népre,
Megdől
a cári önkény és a rabszolgaság?
Barátaim,
vajjon megláthatom-e végre
A
szent szabadságnak tündöklő hajnalát?!
(ford.:
Képes Géza)
Ez a kis részlet sok mindent elárul Puskin
korának társadalmi helyzetéről, azon kívül, hogy igen konkrét képet nyújt a
költő nézeteiről. Itt most nem térnék ki rá részletesebben, de az orosz
történelemben kevésbé jártas olvasóknak megjegyezném, hogy a cári uralom, egy
olyan elnyomó, gyakorlatilag diktatórikus hatalom volt, mely igencsak megnehezítette
az orosz nép életét (és akkor nagyon óvatosan fogalmaztam), és ezt nem csak a
zsarnokságával érte el, hanem azzal is, hogy az egymást váltó uralkodók
különféle nézeteinek hála gyakorlatilag lehetetlenné vált a birodalom ütemes
fejlődése.
Egy szóval, korántsem volt rózsás a helyzet.
Puskin több mint 7 éven át dolgozott az Anyeginen,
mely bár a romantika korában íródott, bőven találunk benne a realizmusra
jellemző jegyeket, így például igen pontosan megismerhetjük a korabeli
társadalmi berendezkedést, a vidéki és városi életet.
Puskin rövid élete alatt számos nagy művet írt,
olyanokat, mint a Borisz Gudonov vagy A kapitány leánya, de nekem
személyes kedvenceim a meséi, és ezzel tényleg csak a legismertebb alkotásait
soroltam fel. Valamint nagy érdemének tartják, hogy felfedezte Gogol
tehetségét.
Talán ebből a néhány sorból is látszik, mennyire
erős egyénisége volt korának, ugyanakkor nem hunyhatunk szemet tragikus sorsa
felett sem. Száműzetése után ugyanis továbbra sem élhetett igazán szabadon,
gyakorlatilag folyamatosan a cári titkosrendőrség megfigyelése alatt állt,
műveit erőteljesen cenzúrázták, mindezt pedig csak tetézte, hogy felesége
viszonozta a cár közeledését, ezzel meggyalázva Puskin férji becsületét. Mindennek
végül egy tragikus kimenetelű párbaj lett az eredménye 1837-ben, mely során
Puskin olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy az életét vesztette.
A felesleges ember
tragédiája
És most térjünk rá végre drága Jevgenyij
Anyeginünkre.
Nem folynék bele klasszikus
értelemben vett műelemzésbe, abból akad elegendő, inkább a saját meglátásaimat,
észrevételeimet szeretném itt leírni, amik talán jó vita- és beszélgetésalapot
is képezhetnek a művel kapcsolatban. Valamint ez a vonal lesz az, ami az egész
projektet átfogja majd.
Ha felületesen szemléjük, az
Anyegin egy romantikus történet, mely során léha, életunt főhősünknek hódolója
akad Tatjána személyében, akit Anyegin elutasít, később viszont benne éred
szerelem a lány iránt, aki ekkor már házasságban él. Tatjána visszaadja, amit
kapott, és bár bevallja, hogy szereti, nem hagyja el érte a férjét.
„Ifjabb voltam s tán jobb lehettem
Találkozásunk idején.
Anyegin, szívemből szerettem,
S szívében mit találtam én?
S válasz mi volt?
Szigorúsága.
Egy halk leány szerelme, vágya
Nem is volt újság, ugye, nem?
Ma is meghűl még – istenem! –
Vérem hideg, feddő szavától
S szemétől… Nem hibáztatom:
nemes szándékú volt nagyon
A szörnyű órában, s magától,
Amit tett, nem volt helytelen.
Köszönöm, hogy úgy bánt velem…
Akkor, mélyén a nagy magánynak,
Hová hír el sem ért,
Ugye, nem tetszettem magának?...
Miért üldöz most itt?
Miért?
Miért fordult felém figyelme?”
(ford.: Áprily Lajos)
Tatjána monológja az egyik legtöbbet idézett és
elemzett részlet Anyegin levele mellett. Tőlem távol áll a verselemzés, ezért
csupán hősnőnk erőteljes jellemfejlődését emelném ki. Hiszen az álmodozó, naiv
szerelmes lányból, erős, határozott asszonnyá válik. Anyegin ellenben alig
változik a cselekmény során, és ha történik is ilyesmi, az többnyire kudarcba
fullad, mint láthatjuk ezt Tatjána iránt ébredő szerelme példáján is.
Nos, ennyivel le is rendezhetjük Puskin verses
drámáját, azonban ezzel hibát követnénk el, mert itt lényegesen többről van szó,
ami talán már a fenti sorokból is kitűnik.
Számomra elsősorban Anyegin személye volt igazán
érdekes, aki – megkockáztatom kijelenteni – előfutára későbbi orosz irodalom
nagy alakjainak, olyanoknak, mint Pierre Bezuhov (Háború és béke), Rogyion
Raszkolnyikov (Bűn és bűnhődés) vagy Jevgenyij Bazarov (Apák és fiúk),
de említhetném Csehov számos drámahősét is. Ezen művekkel később részletesen
foglalkozni fogok.
A két ifjú valamint a két lány (Tatjana és
testvére Olga) között alakuló románc, végzetessé válik, amikor az életunt
Anyegin azzal bosszantja barátját, hogy flörtölni kezd Olgával, Lenszkij
szerelmével. Mi is lehetne ennek a folytatása, ha nem egy párbaj, melyből végül
Anyegin kerül ki győztesen.
Ez a győzelem azonban keserű,
mert ami egyszerű csínynek indult, odáig vezetett, hogy hősünk értelmetlenül
meggyilkolja egyetlen barátját.
„Kezét mellére ejti
lágyan,
S a földre rogy. Ködös
szemén
Nem kínos szenvedés:
halál van.
Havas hegyek napos felén
Így hull le szikrázón
remegve
A hó leváló görgetegje.
Anyeginon hideg fut át,
Odaront, ott a jó barát,
Ránéz, szólítja…
mindhiába:
Poétánk meg nem hallja
őt,
Nincs, odalett idő előtt!
A hajnal szépséges virága
Viharszélben lelankadott,
Az oltártűz
kihamvadott!...”
(ford.: Áprily Lajos)
Ha a kedves olvasó kicsit jártas
az orosz irodalomban, akkor már érezheti, miért annyira fontos ez az esemény.
Mind a párbaj, mind a gyilkosság felbukkan később a már fentebb említett
regényekben. Ebből pedig következik, hogy ennek a bizonyos mindenből
kiábrándult, tehetetlenségtől szenvedő embernek az a nagy tragédiája, hogyha
végül cselekszik is, az többnyire végzetes következményekkel jár.
Zárójelben jegyezném meg, hogy
bár a párbaj végkimenetele tragikus, a cselekmény előre haladtával lassan
feledésbe merül (ezt jól érzékelteti Olga viszonylag gyorsan múló gyásza), ez
pedig alátámasztja a már fent írtakat, hogy Lenszkij olyan eszmék képviselője,
melyek nem vethetik meg a lábukat ebben a világban.
Ezen a ponton hadd hozzak egy
talán elsőre meredek párhuzamot.
Adott nekünk jelenesetben egy
Anyeginünk, aki tisztában van szellemi képességeivel, a kor azonban, amibe
született, és az őt körülvevő társadalom nem hagy teret neki – ő legalábbis így
vélheti –, ezért a semmittevés mocsarába süllyed. Amikor viszont végre cselekszik, és úgy dönt,
kiáll az elvei mellett, gyakorlatilag csak még nagyobb lelki nyomorba taszítja
önmagát, vagy törekvései rendre balul sülnek el.
És most nézzük csak meg: Van egy
hatalmas, erős, büszke nép, akik jobb sorsra érdemesek, de képtelenek elszánni
magukat, holott a lelkük mélyén óriási indulatok dúlnak. Aztán ez a nép egyszer
csak fellázad a szabadság nevében. Hosszú-hosszú idő után úgy dönt, kezébe
veszi a sorsát, ám a fellángolás katasztrófába torkollik…
Igen, az 1917-es eseményekről
beszélek. Arról a forradalomról, mely végül a bolsevizmus kegyetlen terrorját
szabadította először Oroszországra, majd szinte szó szerint a fél világra.
Talán túlzásnak tűnhet
ilyesmiket belelátni az orosz irodalom nagy alakjaiba, én mégis kitartok
emellett, mert meggyőződésem, hogy az olyan figurák, mint Anyegin, azért
válhattak annyira szimbolikussá, mert önmagukban jelképzeték a kor orosz
társadalmát. Azt az orosz társadalmat, amelyik képtelen volt kitörni a cári
elnyomás alól, épp ahogy Anyegin sem képes mit kezdeni a hellyel és a korral,
amiben él.
***
Meglehet, még hosszan lehetne
beszélgetni erről a műről, de akkor már túlságosan hosszúra nyúlna ez a
bejegyzés. Így inkább át is adom nektek a szót.
Az Anyeginre még sokszor vissza
fogok utalni a későbbiek során, ahogy Puskinra is.
Remélem találtatok értékes
gondolatokat a fenti sorokban. Akár igen, akár nem, írjátok meg nekem a
véleményeteket, és ha tetszett osszátok meg, hátha más is kedvet kap elmélyülni
az orosz irodalomban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése