Oldalak

2019. január 28., hétfő

Könyvajánló: Krumplihéjpite Irodalmi Társaság

Ha egy könyv nagyon népszerű, én általában kissé ódzkodom tőle, mert előfordul, hogy amit mindenki szeret az esetleg túlságosan felszínes, netán egyáltalán nem az én ízlésvilágom. 
Amikor először a szemem elé került Mary Ann Schaffer és Annie Barrows által írt Krumplihéjpite Irodalmi Társaság, egyszerre voltam szkeptikus, és éreztem késztetést, hogy egyszer kezembe vegyem ezt a könyvet, már csak a címe miatt is. 

Lehet úgy leélni egy életet, hogy nem tudod meg, mi az a krumplihéjpite? Most már tudom, hogy nem.

Januárban hirtelen ötlettől vezérelve - na meg, mert végérvényesen elcsábultam - megajándékoztam magam a regény egy példányával, és alig vártam, hogy befejezzem az aktuális olvasmányomat. Meg akartam tudni, mit rejt ez a különös cím. És hát... valami varázslatosat rejtett.

A regény 1946-ban játszódik, a II. Világháború után vagyunk, ahol még mindenkiben elevenen élnek az elmúlt borzalmas évek emlékei, az élet azonban zajlik tovább, miközben ki-ki hordozza a saját szenvedéseinek súlyát. A cselekmény levelek formájában bontakozik ki előttünk, melyek központi figurája Juliet Ashton a fiatal írónő, aki épp új témát keresve megismeri a Guernsey sziget béli Krumplihéjpite Irodalmi Társaság tagjait. Ettől kezdve elbűvölő, sok helyen könnyfakasztó, máskor megmosolyogtató történetek tárulnak az olvasó elé, melyek bemutatják, hogyan éltek a sziget lakói a német megszállás alatt, hogy miként voltak képesek kitartani a legnehezebb időkben.
Mindeközben persze mindenkit lefoglalnak mindennapi gondjaik, a ma problémái, és ennek a kettőnek a keveréke teszi annyira szerethetővé a könyvet.
A másik, amiért hamar szívemhez nőtt ez a kötet, az a gondolat, hogy a művészet mekkora segítségére lehet az embernek a hányattatott időkben. Ez vitathatatlanul így van.


Miközben olvastam, az járt a fejemben, mennyire jó ebből az időszakból olyan regényt olvasni, amit ennyire áthat a szeretet, az emberség. És mindettől nem lesz a könyv mézes-mázos, sőt, épp ez teszi súlyosabbá a szereplők drámáit, és ezért tudtam jobban örülni az apróbb vagy nagyobb örömteli pillanatoknak. Amitől igazán féltem, az a "beharangozott" romantikus szál volt, viszont ez is szépen belesimult a cselekménybe, nem volt tolakodó. Számomra az egész tökéletes egységet alkotott.

A szereplők közül kedvencet kiválasztani nehéz volna, mert mindannyian a szívemhez nőttek, persze több okból is Juliettel tudtam leginkább azonosulni. Sőt azt hiszem, ő az első számú regényhősnő, akivel nagyon nagy részben azonosulni tudok.

A könyv persze nem teljesen hibátlan, egyes helyeken engem zavartak a szóismétlések, meg számomra akadt benne néhány kifejezés, ami talán kicsivel modernebbnek hatott a kelleténél. Mindezeket azonban megbocsátottam, mert a regény lelke és üzenete kárpótolt ezekért.

Összegezve: a Krumplihéjpite Irodalmi Társaság egy lélekemelő, csodálatos olvasmány, ami valamiképp biztosan megérinti az olvasóját. "Utazzatok el" Guernsey-re, nem fogjátok megbánni. :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése