Szeretek felnőttként a kezembe venni meséket, ifjúsági regényeket, mert egyrészt nagyon jólesik néha csak úgy sodródni a hősökkel, mint gyerekkoromban, másrészt mindig érdekel, felnőttként miként hatnak rám ezek a művek.
A Nils Holgersson csodálatos
utazása évek óta várt rám a könyvespolcon, mindig kerestem a jó időpontot
az olvasáshoz, de ez sokáig nem jött el. Aztán tavaly néhány napot Stockholmban
töltöttem, elvarázsolt a város, az emberek és a svéd táj, ahogy elterült
alattunk, amikor a gép ereszkedni kezdett a főváros apró szigetei felett. Abban
a pár napban sokszor eszembe jutott Nils Holgersson, pedig nem volt meghatározó
élménye a gyerekkoromnak. Végre tudtam: itt az ideje útra kelni a vadludakkal.
A vadludakkal, amelyek minden évben az otthonomtól néhány kilométerre telelnek,
és novembertől reggelente hallom a gágogásukat, látom, amint V alakban vonulnak
az égen; ha még gyerek lennék, azt akarnám hinni, hogy az egyik ilyen csapat
élén Tornyosfellegi Akka repül.
És lám, máris mennyi emlék,
mennyi személyes benyomás merült fel, és még ki sem nyitottam a könyvet.
Selma Lagerlöf világhírű ifjúsági
regényének története kevesek számára lehet ismeretlen. Nils Holgersson, a
komisz tizenkét éves fiú egy nap arasznyi emberkévé változik egy törpe
jóvoltából, és Márton, a házi lúd hátán csatlakozik a vadludakhoz. Bejárja egész
Svédországot egészen a Lappföldig, majd vissza, és mint ahogy a jó mesékhez
illik, a komisz kölyök megjavul, megtanulja, mit jelent emberséges embernek
lenni, ezzel mutatva példát nem csak a svéd, de az egész világ gyermekeinek
immár generációk óta.
A Nils Holgersson felnőtt
fejjel olvasva persze kiszámítható, gyakran megkockáztatom, szájbarágós. Az
egyes fejezetek, fejezet-csokrok mindig valami tanulságot hordoznak, amik
olykor szinte ordítanak a lapokról. De ha az ember egyszer-egyszer meg is
csóválja a fejét, kár ezen fennakadni, hiszen gyermekkönyvről van szó, ami az
egyetemes tanulságokon túl sokkal többet is nyújt, arról nem is beszélve, hogy
Nils kalandjainak számos momentuma felnőttként is izgalmas, szórakoztató
kikapcsolódás, és nem utolsó sorban nagyon sokat érdekes információt,
tudásanyagot tartogat - gyakorlatilag egy színes tabló Svédországról.
Az írónő híresen szerette
szülőföldjét, miután Nobel-díjat kapott, visszavásárolta családja egykori
házát, és itt élt haláláig. A Nils Holgersson felkérésre íródott, és
gyakorlatilag egy gyerekeknek szánt földrajzkönyvnek készült. Nils útja során
valóban érinti Svédország összes fontos tájegységét, városait, betekintést
enged ezek történelmébe, mesél természeti kincseiről, az iparról, emberekről,
legendákról. Lagerlöf mindenestül belesűríti Svédországot ebbe a mesébe, és
sorait átfűti az őszinte hazaszeretet.
És számomra ebben rejlik ennek a
műnek a legnagyobb ereje, hogy egyszerre szól minden gyerekhez, minden
emberhez, és mutatja meg, mit jelent jó embernek lenni, és egyszerre Svédország
dicsérete, de úgy hogy nem tolakodó, nem pátoszos, egyszerűen csak mesél.
Szívből.
Nem mondhatnám, hogy nagy
ismerője vagyok a skandináv irodalomnak, de benyomásokat szereztem már, és
mindig szembetűnő egyfajta komor melankólikus hangulat, az élet és halál
állandó jelenléte, a fény és a sötét éles váltakozása. S bár meséről van szó,
ezektől Nils Holgersson története sem mentes, bár természetesen nem olyan
erőteljes, húsbavágó módon, mint azt felnőtteknek szóló irodalmi alkotásokban
tetten érhetjük. A veleje azonban ott van. Az északi táj rövid nyarai, a hosszú
telek, végtelen éjszakák, az ember és a természet szoros egymásrautaltsága.
Azok a népek, akik így ki vannak téve a természet erejének, mindig jobban
tisztelik azt. Nem véletlen, hogy Svédország - karöltve a többi skandináv
országgal - élen járnak a természetvédelemben, és az sem, hogy a svédeknél
külön rendelkezés szól arról, hogy a természethez mindenkinek egyenlő joga van.
És mennek is, ha esik, ha fúj, mert ugyebár nincs rossz idő, csak rossz
öltözet. De ez a kitettség szüli az egyszerűségre, a kis dolgokkal való
megelégedettségre (a svéd lagom “pont jó/megfelelő” kifejezés egyfajta
életfilozófia) való törekvést is, ahogy talán a dán hygge is ebben
gyökerezik. Ahol hónapokra eltűnik a fény, ott meg kell találni az öröm apró
forrásait, ott meg kell tanulni azt, mi az épp elég. Meg kell tanulni
közösségben élni és gondolkodni, és ez a közösség nem csak a szomszédság, a
családi és baráti kör, de ember és természet közössége is. Ha az ember kézbe
veszi a Nils Holgerssont, megláthatja mindezt, mert Lagerlöf nem csak
kalandokat, nem csak tájakat ír le, hanem mesél a természet farkastörvényeiről,
életről és halálról, a közösség erejéről, de még arról is, milyen fontos a
könyvek adta tudományokon túl megtanulni a mesterségekhez, barkácsoláshoz
szükséges alapvető gyakorlati tudást (ugye-ugye a skandináv bútorok).
Talán a fentiekből is látszik,
hogy Lagerlöf ifjúsági regénye nem csupán egy vásott kisfiú kalandos,
tanulságos története, hanem tisztelgés és vallomás az írónő szülőföldje felé.
Nilsen és a vadludakon kívül itt Svédország a harmadik főszereplő, és ahogy
Nils is hol hibázik, hol leleményes, vagy komisz, míg máskor hősies, úgy
Svédország is mindig más, olykor bőkezű, kincseket rejtő, máskor zordul teszi
próbára lakóit; az emberek jók is, rosszak is, lusták is, szorgosak is. A Nils
Holgersson csodálatos utazása ha felnőttként tanulsággal szolgálhat, akkor
azt talán így foglalhatnám össze: szeretni az országot, ahova születtünk, azt
jelenti, hogy képesek vagyunk madártávlatból letekintve, a maga teljességében
nézni, a hibáival együtt is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése